Ugrás a tartalomhoz
Digitális kurzusaink

Szegedi Tudományegyetem Klebelsberg Kuno Könyvtára

  • English
  • Kurzusaink
  • English
  • Kurzusaink
  • Home
  • Kurzusaink
  • Open Access publikálási lehetőségek

Open Access publikálási lehetőségek

Tananyag

  • 4 Sections
  • 15 Lessons
  • 10 hét
Expand all sectionsCollapse all sections
  • Bevezető
    1
    • 1.0
      A tananyag célja és tanulási eredményei
  • Open Access
    8
    • 2.0
      Az Open Access mozgalomról
      5 perc
    • 2.1
      Open Access modellek
      10 perc
    • 2.2
      Vadhajtások – vagyis a veszélyes folyóiratokról
      12 perc
    • 2.3
      Fejlődő Open Access folyóiratok
      3 perc
    • 2.4
      Creative Commons licencrendszer
      5 perc
    • 2.5
      Igényelhető támogatások megjelentetéshez
      5 perc
    • 2.6
      Az Open Access jövője
      5 perc
    • 2.7
      Ellenőrző kérdések – Open Access
      10 Questions
  • Open Science
    6
    • 3.0
      Az Open Science mozgalomról
      6 perc
    • 3.1
      Kutatási adatok és Open Data
      6 perc
    • 3.2
      European Open Science Cloud és a FAIR irányelvek
      10 perc
    • 3.3
      Research Data Management – kutatási adatkezelés
      15 perc
    • 3.4
      Szerzői jog és szenzitív adatok
      8 perc
    • 3.5
      Ellenőrző kérdések – Open Science
      10 Questions
  • Gyakorlás
    2
    • 4.0
      Feladatok
    • 4.2
      Fogalomtár – Open Access publikálás

Az Open Access mozgalomról

Az Open Access mozgalmat az úgynevezett folyóiratkrízis indította el. Az alapproblémát minden szónál jobban leírja az alábbi kép.

Forrás link: https://www.nature.com/articles/356739a0 Régebbi állapot.

Az 1990-es évek végére a tudományos tartalom csak előfizetés ellenében volt elérhető, s ez a tartalom hatalmas mamutkiadók kezében volt, akik diktálni tudták a feltételeket, az előfizetési díjak kifizetése pedig a gazdagabb országoknak is komoly problémát okozott. 

Ez különösen felháborító volt azért, mert a kutatások állami forrásokból voltak finanszírozva, ahogy a kutatók fizetése is, a folyóiratoknál lektorként dolgozó kutatók pedig fizetés nélkül dolgoznak; mindezek után szintén állami forrásokból kell az információt „visszavásárolni” a kiadóktól, akik ilyen módon rekordnyereséget termeltek.

A nagyobb baj az volt, hogy az információ fizetési fal mögött volt és nem került be a tudományos vérkeringésbe, hiszen csak a megvétel után juthat hozzá az ember. 

A 2000-es évektől kezdve több nyilatkozat és állásfoglalás született a probléma megoldására, ami a nyílt hozzáférésű, Open Access publikációs mód kialakítását jelentette. Az Open Society Institute (OSI) ülésén 2001 decemberében neves tudósok részvételével jött létre a Budapest Open Access Initiative (BOAI), a nyílt hozzáférés elveinek első hivatalos megfogalmazása. (Itt el is olvashatjuk.)

Nagyjából ezen elvek mentén valósult meg az Open Access mozgalom, és mára már ott tartunk, hogy a világ tudományos publikációinak közel 40%-a nyílt hozzáféréssel jelenik meg. 

Az Open Access tehát online megjelenést feltételez, a megjelent publikáció mindenki számára ingyenesen olvasható (és főleg idézhető), azonnal elérhető és egy egyszerű licencrendszerrel az újrafelhasználás is sokkal könnyebb, mint a hagyományos publikálásnál.

Open Access röviden

Az Open Access tehát online megjelenést feltételez, a megjelent publikáció mindenki számára ingyenesen olvasható (és főleg idézhető), azonnal elérhető és egy egyszerű licencrendszerrel az újrafelhasználás is sokkal könnyebb, mint a hagyományos publikálásnál.

Az Open Access társadalmi előnyei.

A kép alapjául szolgáló forrás: https://openscience.hu/mi-az-open-access/

A szerzőknek és rajtuk keresztül az intézményeknek természetesen a láthatóság és az idézettség-növekedés az Open Access legfontosabb aspektusa.

A leggyakoribb kérdés, hogy a nyílt hozzáférés eredményez-e magasabb idézettséget?

Bár a publikáció és a folyóirat minősége sok mindent befolyásol, nagy általánosságban elmondható, hogy összevetve a hagyományos, zárt publikálással, tudományterületenként ugyan erősen eltérően, de lényegesen több idézőt kapnak az OA-publikációk.

A tananyag célja és tanulási eredményei
Előző
Open Access modellek
Következő
Digitális kurzusaink

Szegedi Tudományegyetem Klebelsberg Kuno Könyvtára

2023 University of Szeged Klebelsberg Library - All rights reserved